dinsdag 5 februari 2008

'Mijn moeder werd blij van mijn coming out'

De keuze van Bianca
GELUK ANGST OMMEKEER GEZONDHEID ZINGEVING SEXY BIG BROTHER MODE COMING OUT GROEI KWETSBAARHEID HOOP NATUUR STOUT JEUGD VRIJHEID LIEFDE PLASTISCH CHIRURGIE AMSTERDAM MANNEN/VROUWEN GRONINGEN ETEN KINDEREN

Met een muntthee in haar hand zit ‘Big Brother Bianca’ op het terras van de hippe Chocolat Bar in de Amsterdamse Pijp. Ze blatert haar magazine LEV. Het is alweer zeven jaar geleden dat ze als winnaar uit het Big Brotherhuis kwam en heeft de vruchten van haar succes riant geplukt.

Door: Suzanne van Remmen
Met haar organisatie Lets be open probeert ze homoseksualiteit normaal te maken zonder de nadruk op seksuele geaardheid te leggen. Een deel daarvan is het feest flirtation, een uitgaansavond speciaal voor vrouwen die open minded zijn. Een ander deel is het tijdschrift LEV, dat daaraan gekoppeld is. Maar voor die tijd zat ze ook niet stil. “Ik heb echt alles gedaan, van directiesecretaresse en bouwvakker en tot werken bij de marine. Dat laatste raad ik trouwens iedereen aan: je ziet de hele wereld, geweldig!”

BIG BROTHER
Alle roem begon natuurlijk met Big Brother. “Soms begint iets te borrelen in mijn lijf en móet ik wat nieuws doen, iets totaal anders. Dat was ook zo voor ik aan Big Brother begon. Mijn relatie was net over, had behoefte aan iets nieuws en zag dat ze nog mensen zochten. Ik schreef me pas op de laatste dag in. Een biseksueel die baantjes had van directiesecretaresse tot marinier bleek interessant genoeg voor het BB-huis. Het was net een vakantie.” Vakantie? “Echt wel! Naast een jaar op een marineschip zitten vol vrouwen is drie maanden Big Brother niks. Natuurlijk is het anders met camera’s om je heen, maar na twee weken zie je die niet eens meer.”

VRIJHEID
“Vrijheid staat voor mij gelijk aan reizen. Reizen is zo’n beetje mijn levensdoel. Het ultieme gevoel van vrijheid heb ik kunnen meemaken door Big Brother te winnen. Ik had na het programma ineens geld. Het is heerlijk om je geen zorgen te hoeven maken of je de huur wel kan betalen! ik kan gewoon doen wat ik wil. Ik heb de prachtigste reizen kunnen maken, Australië is mijn tweede land. Wat zeg ik, Australië staat op nummer één, daarna komt Nederland. Ooit zou ik daar wel willen wonen.”

OMMEKEER
“De ommekeer in mijn leven was de dood van mijn vader”, zegt ze resoluut. “Dit is nu een jaar geleden en het heeft me voorgoed veranderd. Ik ben veel meer aan mezelf gaan denken. En als dingen om me heen oneerlijk zijn wordt ik sneller boos of reageer ik fel. Iemand verliezen die zo dierbaar voor je is heeft meer impact op je dan je denkt. Ik heb toen ook direct mijn biezen gepakt en ben weer een paar maanden gaan reizen.” Ze vind het geen weglopen van het verdriet. “Dat zou betekenen dat ik mijn hele leven al zou vluchten. Bovendien ga je als je reist eigenlijk weer terug naar de basis. Je hebt niet zoveel nodig. Door al het mooie in de wereld zie je dat er nóg zoveel meer is. Als ik op een berg zit en mediteer kom ik op de beste ideeën voor een nieuwe impuls.”

COMING OUT
“Ik wist al heel lang dat ik ook op meisjes viel, maar liet dat altijd links liggen. Ik had leuke vriendjes en mijn leventje liep gewoon. Tot mijn 28ste. Ik wilde voor mezelf duidelijk krijgen wie ik nou eigenlijk ben. Uitkomen voor je seksuele voorkeur is echt een van de engste dingen die er is. Je weet dat je anders bent en dat moet je eerst zelf accepteren. Gelukkig reageerde mijn omgeving goed. Mijn moeder werd er zelfs helemaal blij van! Ondanks dat ik het moeilijk vond om het te accepteren, ben ik nu ontzettend gelukkig met mezelf. Een beetje van hem en een beetje van haar, ik kan een beetje van beiden snoepen.”

NATUUR
Ook het woord natuur kiest ze kordaat. “Ik ben een zondagskind, altijd komt er wel iets leuks of raars op mijn pad. Ik wacht nu op een nieuwe bevlieging maar het komt nog niet. Misschien ben ik afgelopen jaar niet lang genoeg weggeweest en moet ik toch maar weer even een berg op.” Ze maakt een beweging alsof ze in de boeddhahouding zit en moet lachen, al is ze serieus. “Ik sinds dit jaar vegetariër geworden. Al jaren at ik biologisch vlees, ik ben een enorme dierenvriend. Toen ik laatst in Australië was en zo genoot van al die dieren in de natuur sloeg het me in mijn gezicht. Ik walgde van het idee dat ik dat lieve lammetje, dat eerst in die natuur rondspringt, straks in mijn mond zou hebben. Dat beeld klopte niet.”

PLASTISCH CHIRURGIE
“Daar heb ik echt niks op tegen”, zegt Bianca gemakkelijk. “Tegen de tijd dat mijn borsten of billen gaan hangen zal ik er zeker wat aan doen. Ik vind het een mooie oplossing.” Bijna lijkt het of natuurlijk oud worden volgens haar verleden tijd is. “Er is niks mis met lachrimpeltjes. Sterker nog; die moet je verdienen! Maar nu zijn er toch ook beugels om je tanden recht te zetten en een ooglazerbehandelingen om weer te kunnen zien? Ik vind het een logische stap dat plastische chirurgie normaal wordt. En als het straks net zo duur is als een pak melk… wat let je?”

MANNEN/VROUWEN
“Ik hou van mannen omdat ze niet zeuren. Maar ik hou van vrouwen ómdat ze zeuren. Mannen zijn heerlijk om mee om te gaan en ook ontzettend leuk om mee te flirten en te scharrelen. Toch zou ik geen relatie meer willen met een man. Met een vrouw is de relatie intiemer. Je deelt dezelfde dingen zoals shoppen en tutten en je begrijpt elkaar gewoon beter.” Dat geldt ook voor seks. “Bij mannen draait het maar om één ding: spuiten met die hap. Met mijn vriendin heb ik elke dag seks, gewoon omdat het zo lekker is. Vrouwen nemen meer tijd voor voorspel en hebben er ook de mogelijkheid toe. Een man kan zijn lust moeilijker bedwingen en zich helemaal focussen op de vrouw. Met een vrouw is het van: ‘ik wil jou laten genieten’ en dan zegt de ander ‘ja, maar ik wil jou eerst laten genieten!’, dat vind ik mooi.”

KINDEREN
“Een kleine Bianca of Bianco in huis lijkt me geweldig! Ik denk wel dat ik een goede moeder zou zijn. Als ik naar mijn rode kater kijk heb ik het goed gedaan. Die heeft een geweldig leven. Het kind zou trouwens ook best uit mij mogen floepen”, lacht ze. “Maar ik ben al veertig, dus als er een kind komt moet dat binnen twee jaar. En zo lang ben ik nog niet met mijn vriendin, we willen eerst van elkaar genieten. En een baby hoeft ook niet per sé. Er zijn zoveel leuke dingen in het leven, een kind hebben is daar een van.”

GELUK
Bij het woord geluk reageert Bianca enthousiast. “Het zit ‘m in de kleine dingen; als mijn rode kater op me wacht als ik thuis kom, als mijn vriendin zegt dat ze van me houdt of als de zon schijnt.” Ze stapt op haar fiets. “Ik ga gauw, heb trek en mijn vriendin wacht op me met een heerlijke maaltijd.” En weg is ze.

Artikel voor het tijdschrift 'Femme' (voor de hippe en stadse lesbiënne). Gemaakt voor het vak Publieksbladen, 4e jaar, 2007.

Geen opmerkingen: